Anar a contingut

MALETA DIDÀCTICA: CONEIXEM EL BRAILLE

PRESENTACIÓ DE LA MALETA DIDÀCTICA: CONEIXEM EL BRAILLE

Amb motiu del bicentenari del naixement de l’inventor del sistema Braille, celebrat l’any 2009, des de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec (A.C.I.C.) ens hem proposat, entre altres, l’objectiu de confeccionar una maleta didàctica, amb la finalitat d’apropar el sistema a un públic sense dificultats visuals de cap mena i ben divers pel que fa a l’edat, als seus interessos d’aprenentatge i al grau d’aprofundiment respecte al seu coneixement. S’adreça, doncs, tant als nens i joves, com als adults i a les persones grans.

Tanmateix pretenem que aquestes persones puguin acostar-se al braille des de diferents àmbits i entitats: escoles, esplais, biblioteques, agrupacions de la tercera edat, associacions, empreses, professions diverses, etc.

També considerem que, dins aquest públic tan ampli, hi haurà persones o grups que només faran un ús divulgatiu d’aquesta maleta, és a dir, la utilitzaran per conèixer el sistema i obtenir-ne una informació general; aquesst pot ser el cas, per exemple, dels tallers que es fan a les biblioteques i altres centres de caràcter cultural, els alumnes d’una classe, els nois d’un esplai, les persones de la tercera edat d’un centre cívic, etc. Seran grups que treballaran el braille per aprendre’n el seu funcionament bàsic en una, dues o tres sessions divulgatives. Per altra banda, hi pot haver un conjunt de persones amb interès d’aprofundir en el coneixement del braille per raons força específiques: estudiants de magisteri, familiars o amics de persones cegues, professionals de l’educació, etc.

Així doncs, resulta evident que per donar resposta a totes les necessitats plantejades, calia dissenyar tot un seguit de recursos que, en definitiva, constitueixen aquesta maleta didàctica. A continuació detallem les parts de què consta:

  • Una programació didàctica que serveix com a marc teòric i, al mateix temps, inclou orientacions metodològiques i una sèrie d’activitats pràctiques que possibiliten directament l’aprenentatge del braille i que es poden organitzar de formes diverses.
  • Un seguit de recursos complementaris:
    • Un alfabet braille -en braille imprès en tinta- que es pot descarregar per fer algunes de les activitats proposades i que ve acompanyat d’una descripció que permet analitzar-lo i entendre el seu funcionament.
    • Un full, igualment descarregable, on hi ha representades les cel·les braille per tal de poder escriure el nom tot pintant els punts sobre elles.
    • Frases escrites en braille "imprès en tinta" per practicar la seva lectura, també descarregables.
    • La font Braille lliure pels processadors de textos que permet escriure en braille imprès en tinta i, per tant, preparar algn material de pràctica.
    • Dues versions d’un powerpoint que mostra fotografies de materials de tota mena que inclouen el braille en el seu disseny.
    • Textos que tracten la vida i obra d’en Louis Braille.
    • Altres documents que permeten aprofundir sobre el tema en qüestions o que donen orientacions per tal d’ampliar l’aprenentatge del sistema braille.
    • El text de l’obra de teatre infantil Sis punts a part, -basada en el conte d’Enric Bayé del mateix títol- centrada en la invenció del sistema braille, el qual s’ha proposat treballar en una de les activitats de la programació, i que lògicament pot ser susceptible de moltes altres utilitzacions.

Aquesta maleta també té una part física formada per un conjunt de materials relacionats amb el braille i que estan ressenyats en un llistat en l’apartat de Recursos. Aquest material està a la vostra disposició per tal de facilitar-ne un coneixement més realista i vivencial. També posem a la vostra disposició còpies de l’alfabet en "braille real" en relleu, així com frases en "braille real" per a desxifrar.

Esperem que aquesta maleta compleixi els objectius per als quals ha estat dissenyada i per tant serveixi per donar a conèixer el braille a la societat. Voldríem que us fos útil en la vostra tasca i que us resultés fàcil d’utilitzar. En aquest sentit, ens agradaria conèixer la vostra opinió despprès d’utilitzar-la o, simplement, després d’entrar al web. Tots els vostres suggeriments de ben segur ens seran molt útils per millorar l’actual disseny. Esperem els vostres comentaris al nostre correu, acic@webacic.cat.

HTML 4.01 Strict vàlid CSS Vàlid! Icona conformitat Nivell Doble-A, W3C-WAI Pautes d’accessibilitat als continguts web 1.0 del W3C-WAI Creative Commons License
Obra de Associació Catalana per a la Integració del Cec està subjecta a una llicència de Creative Commons