Obert el termini per sol·licitar el vot accessible. La documentació es podrà rebre a domicili o al col·legi electoral. Truqueu al 900 500 912. Finalitza el 15 d’abril
20/03/2024
Fins el 15 d’abril està obert el termini per sol·licitar la documentació per exercir el vot accessible i secret a les eleccions del Parlament de Catalunya. Aquest cop, l’elector podrà demanar l’enviament del quit a domicili o recollir-lo al col·legi electoral.
Poden utilitzar el procediment de vot accessible les persones amb discapacitat visual inscrites en el cens electoral que coneguin el sistema de lectoescriptura Braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% o estiguin afiliades a l’ONCE.
S’ha de sol·licitar prèviament.
El termini comença el 19 de març i finalitza el 15 d’abril.
La sol·licitud es tramita a través del telèfon gratuït 900 500 912. A l’elector li demanaran les dades següents:
- Nom i cognoms
- Data de naixement
- DNI
- Domicili
- Telèfon de contacte
- Adreça electrònica
- Petició expressa de rebre la documentació al domicili particular
El sistema de vot accessible està regulat en el Reial Decret 1612 / 2007 de 7 de Desembre però en aquest cas l’elector que ho desitgi podrà rebre el quit a domicili tot i que no consta en aquesta norma. aquesta possibilitat es va permetre per primer cop durant la pandèmia de COVID per la situació excepcional i es va demostrar que era viable.
El 29 de febrer de 2024, i a partir d’una petició de la Generalitat, la Junta Electoral Central va publicar un acord en el que autoritzava l’enviament de la documentació del vot accessible als domicilis dels electors que ho sol·licitessin per a les eleccions de 2025. Aquestes eleccions s’han avançat però l’acord aplica igualment i també poden demanar l’enviament del quit a domicili els electors d’Euskadi que el sol·licitin per a les eleccions que hi ha convocades.
Si voleu consultar l’acordh a la font original ho podeu fer a través d’aquest enllaç que us durà al web de la Junta Electoral Central o també al final d’aquesta notícia, on el reproduïm textualment.
Des de L’ACIC valorem molt positivament aquesta possibilitat ja que era una reivindicació que havíem traslladat en des del principi de la lluita pel dret de vot secret i accessible i esperem que es mantingui per a tots els comicis.
Cal, però, fer ènfasi que la possibilitat de rebre el quit a casa no garanteix el vot accessible per correu. Aquest és un procediment que encara manca per regular i que funciona de manera diferent pel que fa a terminis.
Mitjançant la sol·licitud telefònica actualment es pot escollir entre rebre el quit a casa (per dur preparat el vot a la mesa electoral, però sempre per tal de votar presencialment) o recollir el maletí al col·legi electoral.
Si l’elector prefereix recollir-lo al col·legi, el dia de les eleccions, la mesa posarà a disposició de l’elector sol·licitant el Kitde vot accessible, amb la documentació necessària per a permetre-li l’exercici secret i autònom del dret de vot.
Se li entregarà una mena de maletí que contindrà:
- Una guia explicativa en Braille
- Tants sobres com candidatures es presentin a les eleccions, tots ells etiquetats en Braille
- Les paperetes de cada partit dins del sobre corresponent etiquetat (aquestes paperetes són iguals que les dels demés electors, no contenen Braille, per a que siguin inidentificables com a vot d’una persona cega
- Un sobre de votació que no contindrà cap etiqueta
L’elector, haurà d’exigir que l’acompanyin a un indret on pugui fer servir la documentació amb tranquil·litat i amb total intimitat. Així està regulat en el decret del vot accesible però en molts casos la mesa ho desconeix.
Un cop examinada la documentació del quit de vot accessible, l’elector haurà d’extreure la papereta de dins el sobre etiquetat en Braille que correspongui i introduïr-la al sobre de votació que no contindrà cap senyal. seguidament podrà anar a votar com qualsevol elector i tindrà tot el dret d’endur-se el material del maletí a casa. De fet recomanem fer-ho per tal de preservar l’inteimitat i el secret del vot.
En cas de qualsevol incidència (manca del quit, d’un lloc adequat per a fer servir la documentació, etc.) deixeu-ne constància a la mesa electoral mitjançant una queixa formal per escrit al mateix col·legi. També us podeu adreçar a la junta electoral de zona.
d’altra banda, en cas que el quit no sigui al col·legi, insistiu per a que, durant la jornada, se us faci arribar un de reserva.
L’Associació Catalana per a la Integració de les Persones Cegues (ACIC.), com a impulsors de la implantació d’aquest procediment, animem a totes les persones cegues i amb discapacitat visual coneixedores del braille a que ho sol·licitin, per tal de contribuir a consolidar el procediment aconseguit i ja utilitzat amb èxit en anteriors ocasions ,. Així mateix, utilitzar-lo també fa visible davant la societat i davant les institucions, que les persones cegues valorem i fem ús dels drets aconseguits, i que volem seguir avançant en l’eliminació de les barreres i discriminacions que obstaculitzen la nostra veritable integració social.
Des de la nostra entitat, valorem molt positivament el que hem avançat fins ara, i seguirem treballant per impulsar la garantia dels aspectes que manquen per concretar en el reconeixement d’aquest dret fonamental al nostre col·lectiu, el que constitueix un compromís ara per ara encara no complert com són la garantia del vot secret en les eleccions municipals, i la regulació del procediment en el vot per correu, i en el vot de les persones residents a l’estranger.
Sesión JEC: 29/02/2024
Núm. Acuerdo: 52/2024
Núm. Expediente: 330/313
Autor: Sr. Director General de Relaciones Institucionales y con el Parlamento de la Generalitat de Catalunya
Objeto:
Solicitud de autorización para enviar al domicilio de los electores con discapacidad visual grave que lo soliciten, la documentación complementaria en braille para ejercer su voto con motivo de las elecciones al Parlamento de Cataluña a celebrar en 2025.
Acuerdo:
I.- La Junta Electoral Central, en su reunión de 19 de noviembre de 2020 ante la solicitud de envío al domicilio de la documentación electoral en braille a personas con discapacidad visual grave, planteado por el Consejero de Acción Exterior, Relaciones Institucionales y Transparencia de la Generalitat de Cataluña, adoptó el siguiente acuerdo:
"1.- Conforme a lo dispuesto en el artículo 87.2 de la LOREG, el Real Decreto 1612/2007, de 7 de diciembre, regula un procedimiento de voto accesible que facilita a las personas con discapacidad visual el ejercicio del derecho de sufragio. El artículo 2.2 de dicho Real Decreto señala que este procedimiento es de aplicación a las elecciones a Asambleas Legislativas de Comunidades Autónomas, de conformidad con lo previsto en la disposición adicional primera, apartado 2, de la LOREG, con las adaptaciones necesarias derivadas de su carácter y ámbito. En consecuencia, en las elecciones al Parlamento de Cataluña se debe facilitar a los electores con discapacidad visual grave el procedimiento establecido en dicho Real Decreto.
2.- No obstante, esta Junta considera que, teniendo en cuenta los problemas que en la actual situación de pandemia por el COVID-19 plantea la permanencia en el interior de espacios cerrados, resulta razonable que mediante el decreto de la Generalitat sobre normas complementarias se pueda establecer una fórmula alternativa consistente en que la documentación complementaria en braille para los electores se envíe a su domicilio, cuando estos lo hayan solicitado de forma expresa en los plazos legalmente establecidos, debiendo dicha norma prever el procedimiento de envío, sea a través de los Ayuntamientos o mediante correo postal."
II.- Con posterioridad, el 18 de mayo de 2023, con motivo de las elecciones locales y autonómicas de 28 de mayo de 2023, ante una solicitud análoga planteada por el Director General de Derechos de las Personas con Discapacidad del Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030, adoptó la siguiente resolución:
"Acceder a lo solicitado, en la medida en que las Comunidades Autónomas competentes dispongan del material adecuado y que no exista obstáculo material o normativo para su utilización en las Comunidades Autónomas afectadas".
III.- Vistos los precedentes anteriores y ante una nueva solicitud planteada por el órgano competente de la Generalitat de Cataluña, se acuerda lo siguiente:
Autorizar a la autoridad convocante de las próximas elecciones al Parlamento de Cataluña a que establezca la posibilidad del envío de la documentación complementaria en braille para las personas ciegas o con discapacidad visual grave a su domicilio, cuando así lo soliciten de forma expresa los interesados dentro de los plazos que se habiliten en la correspondiente disposición, manteniendo la alternativa del envío de dicha documentación a los colegios electorales, en los términos previstos en el Real Decreto 1612/2007, para los que no lo pidan.
">vot accessible i secret a les eleccions del Parlament de Catalunya. Aquest cop, elector podrà demanar l’enviament del quit a domicili o recollir-lo al col·legi electoral.
Poden utilitzar el procediment de vot accessible les persones amb discapacitat visual inscrites en el cens electoral que coneguin el sistema de lectoescriptura Braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% o estiguin afiliades a l’ONCE.
S’ha de sol·licitar prèviament.
El termini comença el 19 de març i finalitza el 15 d’abril.
La sol·licitud es tramita a través del telèfon gratuït 900 500 912. A l’elector li demanaran les dades següents:
Nom i cognoms
Data de naixement
DNI
Domicili
Telèfon de contacte
Adreça electrònica
Petició expressa de rebre la documentació al domicili particular
El sistema de vot accessible està regulat en el Reial Decret 1612 / 2007 de 7 de Desembre però en aquest cas l’elector que ho desitgi podrà rebre el quit a domicili tot i que no consta en aquesta norma. aquesta possibilitat es va permetre per primer cop durant la pandèmia de COVID per la situació excepcional i es va demostrar que era viable.
El 29 de febrer de 2024, i a partir d’una petició de la Generalitat, la Junta Electoral Central va publicar un acord en el que autoritzava l’enviament de la documentació del vot accessible als domicilis dels electors que ho sol·licitessin per a les eleccions de 2025. Aquestes eleccions s’han avançat però l’acord aplica igualment i també poden demanar l’enviament del quit a domicili els electors d’Euskadi.
Si voleu consultar l’acordh a la font original ho podeu fer a través d’aquest enllaç que us durà al web de la Junta Electoral Central o també al final d’aquesta notícia, on el reproduïm textualment.
Des de L’ACIC valorem molt positivament aquesta possibilitat ja que era una reivindicació que havíem traslladat en des del principi de la lluita pel dret de vot secret i accessible i esperem que es mantingui per a tots els comicis.
Cal, però, fer ènfasi que la possibilitat de rebre el quit a casa no garanteix el vot accessible per correu. Aquest és un procediment que encara manca per regular i que funciona de manera diferent pel que fa a terminis.
Mitjançant la sol·licitud telefònica actualment es pot escollir entre rebre el quit a casa (per dur preparat el vot a la mesa electoral, però sempre per tal de votar presencialment) o recollir el maletí al col·legi electoral.
Si l’elector prefereix recollir-lo al col·legi, el dia de les eleccions, la mesa posarà a disposició de l’elector sol·licitant el Kitde vot accessible, amb la documentació necessària per a permetre-li l’exercici secret i autònom del dret de vot.
Se li entregarà una mena de maletí que contindrà:
- Una guia explicativa en Braille
- Tants sobres com candidatures es presentin a les eleccions, tots ells etiquetats en Braille
- Les paperetes de cada partit dins del sobre corresponent etiquetat (aquestes paperetes són iguals que les dels demés electors, no contenen Braille, per a que siguin inidentificables com a vot d’una persona cega
- Un sobre de votació que no contindrà cap etiqueta
L’elector, haurà d’exigir que l’acompanyin a un indret on pugui fer servir la documentació amb tranquil·litat i amb total intimitat. Així està regulat en el decret del vot accesible però en molts casos la mesa ho desconeix.
Un cop examinada la documentació del quit de vot accessible, l’elector haurà d’extreure la papereta de dins el sobre etiquetat en Braille que correspongui i introduïr-la al sobre de votació que no contindrà cap senyal. seguidament podrà anar a votar com qualsevol elector i tindrà tot el dret d’endur-se el material del maletí a casa. De fet recomanem fer-ho per tal de preservar l’inteimitat i el secret del vot.
En cas de qualsevol incidència (manca del quit, d’un lloc adequat per a fer servir la documentació, etc.) deixeu-ne constància a la mesa electoral mitjançant una queixa formal per escrit al mateix col·legi. També us podeu adreçar a la junta electoral de zona.
d’altra banda, en cas que el quit no sigui al col·legi, insistiu per a que, durant la jornada, se us faci arribar un de reserva.
L’Associació Catalana per a la Integració de les Persones Cegues (ACIC.), com a impulsors de la implantació d’aquest procediment, animem a totes les persones cegues i amb discapacitat visual coneixedores del braille a que ho sol·licitin, per tal de contribuir a consolidar el procediment aconseguit i ja utilitzat amb èxit en anteriors ocasions ,. Així mateix, utilitzar-lo també fa visible davant la societat i davant les institucions, que les persones cegues valorem i fem ús dels drets aconseguits, i que volem seguir avançant en l’eliminació de les barreres i discriminacions que obstaculitzen la nostra veritable integració social.
Des de la nostra entitat, valorem molt positivament el que hem avançat fins ara, i seguirem treballant per impulsar la garantia dels aspectes que manquen per concretar en el reconeixement d’aquest dret fonamental al nostre col·lectiu, el que constitueix un compromís ara per ara encara no complert com són la garantia del vot secret en les eleccions municipals, i la regulació del procediment en el vot per correu, i en el vot de les persones residents a l’estranger.
Sesión JEC: 29/02/2024
Núm. Acuerdo: 52/2024
Núm. Expediente: 330/313
Autor: Sr. Director General de Relaciones Institucionales y con el Parlamento de la Generalitat de Catalunya
Objeto:
Solicitud de autorización para enviar al domicilio de los electores con discapacidad visual grave que lo soliciten, la documentación complementaria en braille para ejercer su voto con motivo de las elecciones al Parlamento de Cataluña a celebrar en 2025.
Acuerdo:
I.- La Junta Electoral Central, en su reunión de 19 de noviembre de 2020 ante la solicitud de envío al domicilio de la documentación electoral en braille a personas con discapacidad visual grave, planteado por el Consejero de Acción Exterior, Relaciones Institucionales y Transparencia de la Generalitat de Cataluña, adoptó el siguiente acuerdo:
"1.- Conforme a lo dispuesto en el artículo 87.2 de la LOREG, el Real Decreto 1612/2007, de 7 de diciembre, regula un procedimiento de voto accesible que facilita a las personas con discapacidad visual el ejercicio del derecho de sufragio. El artículo 2.2 de dicho Real Decreto señala que este procedimiento es de aplicación a las elecciones a Asambleas Legislativas de Comunidades Autónomas, de conformidad con lo previsto en la disposición adicional primera, apartado 2, de la LOREG, con las adaptaciones necesarias derivadas de su carácter y ámbito. En consecuencia, en las elecciones al Parlamento de Cataluña se debe facilitar a los electores con discapacidad visual grave el procedimiento establecido en dicho Real Decreto.
2.- No obstante, esta Junta considera que, teniendo en cuenta los problemas que en la actual situación de pandemia por el COVID-19 plantea la permanencia en el interior de espacios cerrados, resulta razonable que mediante el decreto de la Generalitat sobre normas complementarias se pueda establecer una fórmula alternativa consistente en que la documentación complementaria en braille para los electores se envíe a su domicilio, cuando estos lo hayan solicitado de forma expresa en los plazos legalmente establecidos, debiendo dicha norma prever el procedimiento de envío, sea a través de los Ayuntamientos o mediante correo postal."
II.- Con posterioridad, el 18 de mayo de 2023, con motivo de las elecciones locales y autonómicas de 28 de mayo de 2023, ante una solicitud análoga planteada por el Director General de Derechos de las Personas con Discapacidad del Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030, adoptó la siguiente resolución:
"Acceder a lo solicitado, en la medida en que las Comunidades Autónomas competentes dispongan del material adecuado y que no exista obstáculo material o normativo para su utilización en las Comunidades Autónomas afectadas".
III.- Vistos los precedentes anteriores y ante una nueva solicitud planteada por el órgano competente de la Generalitat de Cataluña, se acuerda lo siguiente:
Autorizar a la autoridad convocante de las próximas elecciones al Parlamento de Cataluña a que establezca la posibilidad del envío de la documentación complementaria en braille para las personas ciegas o con discapacidad visual grave a su domicilio, cuando así lo soliciten de forma expresa los interesados dentro de los plazos que se habiliten en la correspondiente disposición, manteniendo la alternativa del envío de dicha documentación a los colegios electorales, en los términos previstos en el Real Decreto 1612/2007, para los que no lo pidan.
Poden utilitzar el procediment de vot accessible les persones amb discapacitat visual inscrites en el cens electoral que coneguin el sistema de lectoescriptura Braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% o estiguin afiliades a l’ONCE.
S’ha de sol·licitar prèviament.
El termini comença el 19 de març i finalitza el 15 d’abril.
La sol·licitud es tramita a través del telèfon gratuït 900 500 912. A l’elector li demanaran les dades següents:
Nom i cognoms
Data de naixement
DNI
Domicili
Telèfon de contacte
Adreça electrònica
Petició expressa de rebre la documentació al domicili particular
El sistema de vot accessible està regulat en el Reial Decret 1612 / 2007 de 7 de Desembre però en aquest cas l’elector que ho desitgi podrà rebre el quit a domicili tot i que no consta en aquesta norma. aquesta possibilitat es va permetre per primer cop durant la pandèmia de COVID per la situació excepcional i es va demostrar que era viable.
El 29 de febrer de 2024, i a partir d’una petició de la Generalitat, la Junta Electoral Central va publicar un acord en el que autoritzava l’enviament de la documentació del vot accessible als domicilis dels electors que ho sol·licitessin per a les eleccions de 2025. Aquestes eleccions s’han avançat però l’acord aplica igualment i també poden demanar l’enviament del quit a domicili els electors d’Euskadi.
Si voleu consultar l’acordh a la font original ho podeu fer a través d’aquest enllaç que us durà al web de la Junta Electoral Central o també al final d’aquesta notícia, on el reproduïm textualment.
Des de L’ACIC valorem molt positivament aquesta possibilitat ja que era una reivindicació que havíem traslladat en des del principi de la lluita pel dret de vot secret i accessible i esperem que es mantingui per a tots els comicis.
Cal, però, fer ènfasi que la possibilitat de rebre el quit a casa no garanteix el vot accessible per correu. Aquest és un procediment que encara manca per regular i que funciona de manera diferent pel que fa a terminis.
Mitjançant la sol·licitud telefònica actualment es pot escollir entre rebre el quit a casa (per dur preparat el vot a la mesa electoral, però sempre per tal de votar presencialment) o recollir el maletí al col·legi electoral.
Si l’elector prefereix recollir-lo al col·legi, el dia de les eleccions, la mesa posarà a disposició de l’elector sol·licitant el Kitde vot accessible, amb la documentació necessària per a permetre-li l’exercici secret i autònom del dret de vot.
Se li entregarà una mena de maletí que contindrà:
- Una guia explicativa en Braille
- Tants sobres com candidatures es presentin a les eleccions, tots ells etiquetats en Braille
- Les paperetes de cada partit dins del sobre corresponent etiquetat (aquestes paperetes són iguals que les dels demés electors, no contenen Braille, per a que siguin inidentificables com a vot d’una persona cega
- Un sobre de votació que no contindrà cap etiqueta
L’elector, haurà d’exigir que l’acompanyin a un indret on pugui fer servir la documentació amb tranquil·litat i amb total intimitat. Així està regulat en el decret del vot accesible però en molts casos la mesa ho desconeix.
Un cop examinada la documentació del quit de vot accessible, l’elector haurà d’extreure la papereta de dins el sobre etiquetat en Braille que correspongui i introduïr-la al sobre de votació que no contindrà cap senyal. seguidament podrà anar a votar com qualsevol elector i tindrà tot el dret d’endur-se el material del maletí a casa. De fet recomanem fer-ho per tal de preservar l’inteimitat i el secret del vot.
En cas de qualsevol incidència (manca del quit, d’un lloc adequat per a fer servir la documentació, etc.) deixeu-ne constància a la mesa electoral mitjançant una queixa formal per escrit al mateix col·legi. També us podeu adreçar a la junta electoral de zona.
d’altra banda, en cas que el quit no sigui al col·legi, insistiu per a que, durant la jornada, se us faci arribar un de reserva.
L’Associació Catalana per a la Integració de les Persones Cegues (ACIC.), com a impulsors de la implantació d’aquest procediment, animem a totes les persones cegues i amb discapacitat visual coneixedores del braille a que ho sol·licitin, per tal de contribuir a consolidar el procediment aconseguit i ja utilitzat amb èxit en anteriors ocasions ,. Així mateix, utilitzar-lo també fa visible davant la societat i davant les institucions, que les persones cegues valorem i fem ús dels drets aconseguits, i que volem seguir avançant en l’eliminació de les barreres i discriminacions que obstaculitzen la nostra veritable integració social.
Des de la nostra entitat, valorem molt positivament el que hem avançat fins ara, i seguirem treballant per impulsar la garantia dels aspectes que manquen per concretar en el reconeixement d’aquest dret fonamental al nostre col·lectiu, el que constitueix un compromís ara per ara encara no complert com són la garantia del vot secret en les eleccions municipals, i la regulació del procediment en el vot per correu, i en el vot de les persones residents a l’estranger.
Sesión JEC: 29/02/2024
Núm. Acuerdo: 52/2024
Núm. Expediente: 330/313
Autor: Sr. Director General de Relaciones Institucionales y con el Parlamento de la Generalitat de Catalunya
Objeto:
Solicitud de autorización para enviar al domicilio de los electores con discapacidad visual grave que lo soliciten, la documentación complementaria en braille para ejercer su voto con motivo de las elecciones al Parlamento de Cataluña a celebrar en 2025.
Acuerdo:
I.- La Junta Electoral Central, en su reunión de 19 de noviembre de 2020 ante la solicitud de envío al domicilio de la documentación electoral en braille a personas con discapacidad visual grave, planteado por el Consejero de Acción Exterior, Relaciones Institucionales y Transparencia de la Generalitat de Cataluña, adoptó el siguiente acuerdo:
"1.- Conforme a lo dispuesto en el artículo 87.2 de la LOREG, el Real Decreto 1612/2007, de 7 de diciembre, regula un procedimiento de voto accesible que facilita a las personas con discapacidad visual el ejercicio del derecho de sufragio. El artículo 2.2 de dicho Real Decreto señala que este procedimiento es de aplicación a las elecciones a Asambleas Legislativas de Comunidades Autónomas, de conformidad con lo previsto en la disposición adicional primera, apartado 2, de la LOREG, con las adaptaciones necesarias derivadas de su carácter y ámbito. En consecuencia, en las elecciones al Parlamento de Cataluña se debe facilitar a los electores con discapacidad visual grave el procedimiento establecido en dicho Real Decreto.
2.- No obstante, esta Junta considera que, teniendo en cuenta los problemas que en la actual situación de pandemia por el COVID-19 plantea la permanencia en el interior de espacios cerrados, resulta razonable que mediante el decreto de la Generalitat sobre normas complementarias se pueda establecer una fórmula alternativa consistente en que la documentación complementaria en braille para los electores se envíe a su domicilio, cuando estos lo hayan solicitado de forma expresa en los plazos legalmente establecidos, debiendo dicha norma prever el procedimiento de envío, sea a través de los Ayuntamientos o mediante correo postal."
II.- Con posterioridad, el 18 de mayo de 2023, con motivo de las elecciones locales y autonómicas de 28 de mayo de 2023, ante una solicitud análoga planteada por el Director General de Derechos de las Personas con Discapacidad del Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030, adoptó la siguiente resolución:
"Acceder a lo solicitado, en la medida en que las Comunidades Autónomas competentes dispongan del material adecuado y que no exista obstáculo material o normativo para su utilización en las Comunidades Autónomas afectadas".
III.- Vistos los precedentes anteriores y ante una nueva solicitud planteada por el órgano competente de la Generalitat de Cataluña, se acuerda lo siguiente:
Autorizar a la autoridad convocante de las próximas elecciones al Parlamento de Cataluña a que establezca la posibilidad del envío de la documentación complementaria en braille para las personas ciegas o con discapacidad visual grave a su domicilio, cuando así lo soliciten de forma expresa los interesados dentro de los plazos que se habiliten en la correspondiente disposición, manteniendo la alternativa del envío de dicha documentación a los colegios electorales, en los términos previstos en el Real Decreto 1612/2007, para los que no lo pidan.
">vot accessible i secret a les eleccions del Parlament de Catalunya. Aquest cop, elector podrà demanar l’enviament del quit a domicili o recollir-lo al col·legi electoral.
Poden utilitzar el procediment de vot accessible les persones amb discapacitat visual inscrites en el cens electoral que coneguin el sistema de lectoescriptura Braille i tinguin reconegut un grau de discapacitat igual o superior al 33% o estiguin afiliades a l’ONCE.
S’ha de sol·licitar prèviament.
El termini comença el 19 de març i finalitza el 15 d’abril.
La sol·licitud es tramita a través del telèfon gratuït 900 500 912. A l’elector li demanaran les dades següents:
Nom i cognoms
Data de naixement
DNI
Domicili
Telèfon de contacte
Adreça electrònica
Petició expressa de rebre la documentació al domicili particular
El sistema de vot accessible està regulat en el Reial Decret 1612 / 2007 de 7 de Desembre però en aquest cas l’elector que ho desitgi podrà rebre el quit a domicili tot i que no consta en aquesta norma. aquesta possibilitat es va permetre per primer cop durant la pandèmia de COVID per la situació excepcional i es va demostrar que era viable.
El 29 de febrer de 2024, i a partir d’una petició de la Generalitat, la Junta Electoral Central va publicar un acord en el que autoritzava l’enviament de la documentació del vot accessible als domicilis dels electors que ho sol·licitessin per a les eleccions de 2025. Aquestes eleccions s’han avançat però l’acord aplica igualment i també poden demanar l’enviament del quit a domicili els electors d’Euskadi.
Si voleu consultar l’acordh a la font original ho podeu fer a través d’aquest enllaç que us durà al web de la Junta Electoral Central o també al final d’aquesta notícia, on el reproduïm textualment.
Des de L’ACIC valorem molt positivament aquesta possibilitat ja que era una reivindicació que havíem traslladat en des del principi de la lluita pel dret de vot secret i accessible i esperem que es mantingui per a tots els comicis.
Cal, però, fer ènfasi que la possibilitat de rebre el quit a casa no garanteix el vot accessible per correu. Aquest és un procediment que encara manca per regular i que funciona de manera diferent pel que fa a terminis.
Mitjançant la sol·licitud telefònica actualment es pot escollir entre rebre el quit a casa (per dur preparat el vot a la mesa electoral, però sempre per tal de votar presencialment) o recollir el maletí al col·legi electoral.
Si l’elector prefereix recollir-lo al col·legi, el dia de les eleccions, la mesa posarà a disposició de l’elector sol·licitant el Kitde vot accessible, amb la documentació necessària per a permetre-li l’exercici secret i autònom del dret de vot.
Se li entregarà una mena de maletí que contindrà:
- Una guia explicativa en Braille
- Tants sobres com candidatures es presentin a les eleccions, tots ells etiquetats en Braille
- Les paperetes de cada partit dins del sobre corresponent etiquetat (aquestes paperetes són iguals que les dels demés electors, no contenen Braille, per a que siguin inidentificables com a vot d’una persona cega
- Un sobre de votació que no contindrà cap etiqueta
L’elector, haurà d’exigir que l’acompanyin a un indret on pugui fer servir la documentació amb tranquil·litat i amb total intimitat. Així està regulat en el decret del vot accesible però en molts casos la mesa ho desconeix.
Un cop examinada la documentació del quit de vot accessible, l’elector haurà d’extreure la papereta de dins el sobre etiquetat en Braille que correspongui i introduïr-la al sobre de votació que no contindrà cap senyal. seguidament podrà anar a votar com qualsevol elector i tindrà tot el dret d’endur-se el material del maletí a casa. De fet recomanem fer-ho per tal de preservar l’inteimitat i el secret del vot.
En cas de qualsevol incidència (manca del quit, d’un lloc adequat per a fer servir la documentació, etc.) deixeu-ne constància a la mesa electoral mitjançant una queixa formal per escrit al mateix col·legi. També us podeu adreçar a la junta electoral de zona.
d’altra banda, en cas que el quit no sigui al col·legi, insistiu per a que, durant la jornada, se us faci arribar un de reserva.
L’Associació Catalana per a la Integració de les Persones Cegues (ACIC.), com a impulsors de la implantació d’aquest procediment, animem a totes les persones cegues i amb discapacitat visual coneixedores del braille a que ho sol·licitin, per tal de contribuir a consolidar el procediment aconseguit i ja utilitzat amb èxit en anteriors ocasions ,. Així mateix, utilitzar-lo també fa visible davant la societat i davant les institucions, que les persones cegues valorem i fem ús dels drets aconseguits, i que volem seguir avançant en l’eliminació de les barreres i discriminacions que obstaculitzen la nostra veritable integració social.
Des de la nostra entitat, valorem molt positivament el que hem avançat fins ara, i seguirem treballant per impulsar la garantia dels aspectes que manquen per concretar en el reconeixement d’aquest dret fonamental al nostre col·lectiu, el que constitueix un compromís ara per ara encara no complert com són la garantia del vot secret en les eleccions municipals, i la regulació del procediment en el vot per correu, i en el vot de les persones residents a l’estranger.
Sesión JEC: 29/02/2024. Núm. Acuerdo: 52/2024
- Núm. Expediente: 330/313
- Autor: Sr. Director General de Relaciones Institucionales y con el Parlamento de la Generalitat de Catalunya
Solicitud de autorización para enviar al domicilio de los electores con discapacidad visual grave que lo soliciten, la documentación complementaria en braille para ejercer su voto con motivo de las elecciones al Parlamento de Cataluña a celebrar en 2025.
Acuerdo:
I.- La Junta Electoral Central, en su reunión de 19 de noviembre de 2020 ante la solicitud de envío al domicilio de la documentación electoral en braille a personas con discapacidad visual grave, planteado por el Consejero de Acción Exterior, Relaciones Institucionales y Transparencia de la Generalitat de Cataluña, adoptó el siguiente acuerdo:
"1.- Conforme a lo dispuesto en el artículo 87.2 de la LOREG, el Real Decreto 1612/2007, de 7 de diciembre, regula un procedimiento de voto accesible que facilita a las personas con discapacidad visual el ejercicio del derecho de sufragio. El artículo 2.2 de dicho Real Decreto señala que este procedimiento es de aplicación a las elecciones a Asambleas Legislativas de Comunidades Autónomas, de conformidad con lo previsto en la disposición adicional primera, apartado 2, de la LOREG, con las adaptaciones necesarias derivadas de su carácter y ámbito. En consecuencia, en las elecciones al Parlamento de Cataluña se debe facilitar a los electores con discapacidad visual grave el procedimiento establecido en dicho Real Decreto.
2.- No obstante, esta Junta considera que, teniendo en cuenta los problemas que en la actual situación de pandemia por el COVID-19 plantea la permanencia en el interior de espacios cerrados, resulta razonable que mediante el decreto de la Generalitat sobre normas complementarias se pueda establecer una fórmula alternativa consistente en que la documentación complementaria en braille para los electores se envíe a su domicilio, cuando estos lo hayan solicitado de forma expresa en los plazos legalmente establecidos, debiendo dicha norma prever el procedimiento de envío, sea a través de los Ayuntamientos o mediante correo postal."
II.- Con posterioridad, el 18 de mayo de 2023, con motivo de las elecciones locales y autonómicas de 28 de mayo de 2023, ante una solicitud análoga planteada por el Director General de Derechos de las Personas con Discapacidad del Ministerio de Derechos Sociales y Agenda 2030, adoptó la siguiente resolución:
"Acceder a lo solicitado, en la medida en que las Comunidades Autónomas competentes dispongan del material adecuado y que no exista obstáculo material o normativo para su utilización en las Comunidades Autónomas afectadas".
III.- Vistos los precedentes anteriores y ante una nueva solicitud planteada por el órgano competente de la Generalitat de Cataluña, se acuerda lo siguiente:
Autorizar a la autoridad convocante de las próximas elecciones al Parlamento de Cataluña a que establezca la posibilidad del envío de la documentación complementaria en braille para las personas ciegas o con discapacidad visual grave a su domicilio, cuando así lo soliciten de forma expresa los interesados dentro de los plazos que se habiliten en la correspondiente disposición, manteniendo la alternativa del envío de dicha documentación a los colegios electorales, en los términos previstos en el Real Decreto 1612/2007, para los que no lo pidan.