Associació Catalana per a la Integració de les Persones Cegues

Sou aquí:

La nova web de RENFE discrimina, com l’anterior, a les persones amb discapacitat

10/09/2021

RENFE incompleix sistemàticament la legislació d’accessibilitat web.

Les seves pàgines, l’anterior, publicada al 2008 i la NOVA presentada al 2019 i que va costar 750.000 €, incompleixen els criteris que garanteixen que tots els usuaris, independentment de les seves capacitats, puguin utilitzar-les.

Des de l’Associació Catalana per a la Integració de les persones Cegues denunciem altra vegada públicament aquesta discriminació flagrant.

Després de molts anys pressionant al Ministeri de Foment i a la pròpia RENFE perquè aquesta garanteixi a les persones amb discapacitat la plena accessibilitat del seu web, un servei que és de vital importància per poder moure’ns de manera autònoma, la decisió de RENFE de seguir mantenint una web inaccessible va obligar, ja al 2013, a l’ACIC a denunciar a aquesta entitat per la via administrativa i posteriorment judicial.


L’ACIC va ser condemnada a 4000 euros en concepte de costes del judici en el Tribunal Suprem després de la demanda per manca d’accesibilitat del web anterior.

La nostra campanya de recaptació de fons finalment ha aconseguit reunir els diners per pagar aquesta quantitat i estem profundament agraïts a totes les persones que hi han col·laborat.

Una altra vegada la companyia ignora al col·lectiu i incompleix la legislació vigent amb una nova web que conté barreres d’accessibilitat i per aquest motiu l’associació l’ha denunciat en via administrativa. La denúncia es va presentar al març i encara no s’ha rebut resposta.

Antecedents

L’ACIC va denunciar a RENFE al 2013 davant el Ministeri de Sanitat, per incomplir la legislació estatal i europea sobre accessibilitat web, i discriminar amb això al col·lectiu de persones amb discapacitat visual que no podíem buscar informació de preus o horaris, ni comprar bitllets de forma autònoma per internet.

Tot i que el Ministeri de Sanitat va aportar tres informes tècnics oficials que constataven els incompliments de RENFE, l’any 2015 la Secretaria d’Estat de Sanitat, va exculpar a Renfe, i va arxivar l’expedient considerant que no hi havia infracció perquè Renfe tenia bona voluntat.

L’ACIC va recórrer aquesta decisió davant l’Audiència Nacional, demandant a Renfe i al Ministeri de Sanitat, i va aportar a l’expedient judicial un altre informe que corroborava la situació d’inaccessibilitat de la web. No obstant això, l’Audiència Nacional, va decidir absoldre a RENFE, i confirmar la decisió del Ministeri perquè va considerar que no incomplia la llei amb la suficient intensitat per ser sancionada, encara que La Sentència no fonamenta la seva decisió en cap de les proves aportades amb la demanda.

Finalment, l’ACIC Va interposar recurs de cassació davant el Tribunal Suprem.
Al gener de 2019 va decidir inadmetre el recurs de l’ACIC per falta d’interès casacional, i condemnar-la a pagar 4000 euros, (2000 a Renfe, i 2000 a l’Estat respectivament) en concepte de costes.

Barreres que impossibiliten l’ús de la web

SI bé és necessari i obligatori que RENFE se sotmeti a una auditoria tècnica, alguns dels incompliments que hem trobat a la nova web són els següents:
A la pàgina d’inici l’usuari amb discapacitat visual no pot fer servir el calendari, element indispensable per a una compra de bitllets, entre moltes altres barreres.
En la secció d’accessibilitat es pot llegir:
"L’última anàlisi del lloc web de Renfe s’ha realitzat amb data 15/06/2018, dut a terme per part de l’empresa….".
L’afirmació és falsa ja que la web actual es va crear en 2021 i probablement el text es va copiar de l’anterior.
Les barreres que s’esmenten a la declaració d’accessibilitat són només 3, fet que no és cert.
S’indica també que "No es garanteix el compliment dels requisits bàsics d’accessibilitat en els documents PDF publicats abans del 20 de setembre de 2018." i el document PDF que explica el servei Atendo en lectura fàcil és de 2019 i conté barreres d’accessibilitat.

D’altra banda, els usuaris de teclat (els que per diferents motius no poden utilitzar un ratolí) troben diverses barreres importants a diferents seccions del web.

Aquesta informació i altres incompliments es reflecteixen a la denúncia presentada al març sense que a dia d’avui s’hagin corregit les barreres.

Manifestos, concentracions i èxit de la campanya de recaptació de fons


L’any 2019 28 entitats van signar un manifest de rebuig a aquesta situació i en suport a l’ACIC. També es van organitzar concentracions a Barcelona, bilbao i Madrid contra la decisió del Suprem i l’actitud discriminatòria de RENFE que a dia d’avui perdura.

L’associació va sol·licitar l’ajuda econòmica d’els qui poguessin col·laborar per pagar les costes a les quals havia estat condemnada i, a data d’avui, agraeix enormement totes i cadascuna de les aportacions que va rebre , que han permès cobrir els 4000 euros.

L’Associació catalana per a la Integració de les Persones Cegues és una petita entitat de Catalunya que, des de 1992, lluita pels drets de les persones amb discapacitat visual.

Nvda.es llança un servei de queixes d’accessibilitat web per facilitar la denúncia davant les autoritats de barreres en l’accés a la informació per a persones amb discapacitat


L’Associació Comunitat Hispanoparlant de NVDA, que gestiona el lloc web Nvda.es i amb la qual ACIC col·labora, ha anunciat avui el llançament oficial del seu nou Servei de queixes d’Accessibilitat Web. La iniciativa recollirà, a través d’un formulari web a Nvda.es/queja, aquelles pàgines en les quals els usuaris detectin problemes d’accessibilitat per presentar una denúncia davant les autoritats que iniciï el procediment sancionador. El servei, segons indica l’Associació en un comunicat, neix a partir del “molt escàs” nombre de denúncies presentades, i davant les manques del procediment de denúncia de Drets Socials, que ni tan sols està normalitzat per via electrònica.

L’ACIC va intentar promoure, fa 5 anys, la presentació de denúncies per manca d’accessibilitat web per part dels usuaris però la complexitat del procediment provocava i provoca que aquests no ho duguin a terme.
El servei de l’associació NVDA permet la comunicació de barreres d’accessibilitat mitjançant l’enviament d’un formulari web perquè Nvda.es elabori i presenti la denúncia oficial mantenint l’anonimat de l’usuari

Aireuropa i Movistar han estat les primeres empreses denunciades amb base en les queixes rebudes des de juliol, quan es va llançar el servei en fase de pilot. D’altra banda, Vueling va ser sancionada a partir de denúncies de membres de l’ACIC si bé no ha pagat cap de les multes.

El nombre de sancions, que des de Nvda.es i des de l’ACIC considerem totalment insuficient, i va lligat a el “molt escàs” nombre de denúncies, és una de les raons que està darrere de la creació del servei de queixes. Segons la base de dades del lloc web Disca.info, des de 2014 s’han imposat solament sis sancions per falta d’accessibilitat web, cinc de 30001€ i una de 90000€, que ambdues associacions considerem insuficients tenint en compte la quantitat de webs inaccessibles que ens trobem diàriament”.

Considerem inadmissible l’absència d’un procediment electrònic normalitzat que faciliti la presentació de denúncies i la manca de campanyes de sensibilització per a ciutadans i entitats, potencials denunciants i denunciades, respectivament. A tot això s’uneix el recel dels usuaris a denunciar i el seu desconeixement de la burocràcia del procediment sancionador, juntament amb possibles manques en l’àmbit tecnològic pròpies de la bretxa digital.

Compartir

  • Enviar per e-mail