TMB incrementa la bretxa digital entre els usuaris amb discapacitat visual amb el llançament d’una nova funcionalitat de la seva App per a mòbils
04/10/2020
TMB incrementa la bretxa digital entre els usuaris amb discapacitat visual amb el llançament d’una nova funcionalitat de la seva App per a mòbils destinada a les persones cegues mentre discrimina als usuaris no tecnologitzats en negar-se a adoptar i garantir plenament les solucions de disseny universal exigides pel Decret 1544/2007 de condicions bàsiques per a l’accessibilitat als transports, i previstes en els esborranys del nou Decret d’Accessibilitat que prepara la Generalitat.
El passat 15 de Setembre, TMB, i el regidor president de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de Barcelona Joan Ramón Riera, presentava en roda de premsa, una nova funcionalitat dins de l’aplicació per a mòbils de TMB (TMB app) destinada a persones amb discapacitat visual, amb l’objectiu que, juntament amb una altra App anomenada Navilens, serveixi de solució als problemes que aquest col·lectiu té per a utilitzar el transport públic tant en metro, com en autobús, concretament amb la identificació de l’autobús que es vol agafar, qüestió que es fa especialment difícil en les parades dobles.
L’ACIC ha denunciat des de fa anys que TMB incompleix les mesures que es preveuen en els Annexos V i VI del Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i utilització dels mitjans de transport per a persones amb discapacitat, les quals són d’obligat compliment. Entre aquestes mesures d’accessibilitat universal previstes per la llei, incomplertes o deficientment implementades per TMB, destaquen:
- la transcripció al braille en la marquesina o parada de la informació corresponent a la identificació, denominació i esquema de recorregut de les línies;
- senyalització braille dels accessos a andanes en el Metro per a conèixer la direcció d’aquests;
- correcte funcionament dels sistemes d’avís acústic d’arribada de l’autobús, etc.
Durant anys s’han denunciat aquests incompliments, i deficiències en el funcionament i manteniment d’aquests sistemes, i encara que hi ha hagut avanços, no s’han corregit completament.
Davant la presentació d’aquesta nova app, des de l’ACIC., com a entitat que porta molts anys reivindicant la solució als problemes d’accessibilitat en busos i Metro i dialogant amb TMB per a fer-lºos arribar les nostres propostes, a través de les comissions de transport de l’IMPD, o els grups de treball creats per a abordar aquesta problemàtica, hem de manifestar el següent:
1r. Rebutgem el discurs de TMB i l’Ajuntament de Barcelona, que defensa la implementació de mesures tecnològiques basades en aplicacions mòbils, com a solució preferent i, fins i tot, substitutiva de les restants mesures de caràcter universal, Per a tots els problemes d’accessibilitat en el transport per a persones cegues, per les següents raons:
- Generen exclusió tecnològica per als usuaris que no disposen d’aquesta tecnologia o de la destresa per a utilitzar-la;
- lliuren la responsabilitat i el cost econòmic de l’accessibilitat al transport a l’usuari amb discapacitat;
- suposen una dependència del mòbil per a qüestions quotidianes , que resulta finalment discriminatòria respecte a la resta de viatgers, i poc segura en la seva utilització, tant pel fet que les persones cegues hem de portar el mòbil visible per a utilitzar aquestes aplicacions, per exemple, en el cas de navilents cal utilitzar la càmera per a detectar les etiquetes d’informació tot augmentant el risc de robatori; com des del punt de vista de mobilitat, perquè resulta arriscat estar pendent d’escoltar missatges del mòbil mentre tractem de localitzar la porta del autobús o del metro que s’està detenint per a pujar.
2n.Advoquem perquè els diners dels ciutadans, s’inverteixin primer a garantir el bon funcionament i la correcta implementació de les mesures d’accessibilitat universal legalment obligatòries.
3r.Donem suport a la recerca i el desenvolupament d’aplicatius mòbils com a mesures complementàries i mai substitutives d’aquestes.
4t. Expressem la nostra perplexitat i indignació en comprovar que la funcionalitat implementada per a persones amb discapacitat visual forma part de l’app de TMB, que presenta greus barreres d’accessibilitat i usabilitat. Sembla que algunes d’aquestes barreres estan sent resoltes amb posterioritat a la presentació pública en versions posteriors de l’aplicació. No comprenem la pressa per part de l’Ajuntament per presentar aquesta solució si forma part d’una aplicacióque encara té importants problemes d’accessibilitat i usabilitat.
5è.Constatem que l’Ajuntament de Barcelona, i TMB, una vegada més, menyspreen la participació de les entitats de persones amb discapacitat, en no convocar els canals previstos per a informar sobre la implementació d’aquestes mesures, i comptar amb l’opinió de les entitats que portem anys en la reivindicació de l’accessibilitat, sense les quals, qüestions com les millores en la megafonia interna d’avís de pròxima parada, per exemple mai s’haurien produït. Sembla però que TMB, prefereix actuar pel seu compte, i comptar només amb la presència de les entitats que pel que sembla no discuteixen públicament el seu discurs.
Durant aquest any, l’ACIC havia mantingut contactes positius amb responsables d’accessibilitat de TMB, a fi de restablir vies de diàleg, però sembla que aquesta suposada bona voluntat mostrada per TMB queda en paper mullat.
Des de l’ACIC, fem una crida a la responsabilitat a TMB, a l’Ajuntament de Barcelona, i a les entitats del sector perquè abordem entre tots aquesta problemàtica, i decidim amb responsabilitat com i en què es gasten els diners públics, tot donant prioritat al compliment de les solucions universals previstes per la llei, i evitant apostes que discriminen una part del nostre col·lectiu, tot augmentant la bretxa digital, al mateix temps que posen en risc la nostra seguretat, ens fan dependents del mòbil i ens converteixen en responsables últims del cost econòmic de l’accessibilitat.