Anar a contingut

MALETA DIDÀCTICA: CONEIXEM EL BRAILLE

Proposta de selecció d’activitats d’aprofundiment

Qualsevol persona pot aprendre braille, per necessitat o per curiositat, a qualsevol edat. Aquesta selecció d’activitats que us proposem a continuació permet fer un pas més que les altres que podeu trobar en aquesta maleta, ja que no pretén només oferir un coneixement introductori del braille, si no que és una eina útil per a les persones que vulguin aprendre el sistema fins a dominar-lo, per tal de fer-ne un ús professional (mestres, per exemple.), per comunicar-se amb un familiar, company de classe o amic cec, etc.

Volem deixar clar però, que no presentem un mètode per a l’aprenentatge de persones cegues que necessiten el braille com a sistema de lectoescriptura principal. Moltes de les activitats que presentem a continuació poden ser útils als aprenents cecs però creiem que per donar resposta a les necessitats de les persones cegues que aprenen el braille, cal un enfocament molt més ampli i sistemàtic, que no és objecte d’aquesta maleta didàctica.

Així doncs, aquesta és una proposta didàctica per a persones que hi veuen i que volen aprendre el braille. Segurament aquestes persones reconeixeran les lletres mirant-les i no tocant-les, malgrat tot, amb aquestes activitats podran també familiaritzar-se amb la utilització del tacte i prendre consciència de les seves possibilitats i limitacions.

Estem parlant doncs de persones que volen dominar el braille amb certa fluidesa. Per tot això, cal tenir en compte que el procés per arribar a un bon domini de la lectura i l’escriptura braille, com qualsevol altre aprenentatge, exigeix un treball regular i constant i passa per les següents etapes:


  1. Sistemes de lectoescriptura
  2. Louis Braille
  3. Sensibilització del tacte
  4. Prelectura
  5. L’alfabet braille
  6. Lectura
  7. Així es llegeix/així s’escriu amb la pauta (practiquem la inversió)
  8. Escriptura
  9. Escriptura amb la pauta
  10. Aplicacions del braille
  11. Material relacionat amb el braille
  12. Activitats complementàries
  13. Què hem après sobre el braille?

HTML 4.01 Strict vàlid CSS Vàlid! Icona conformitat Nivell Doble-A, W3C-WAI Pautes d’accessibilitat als continguts web 1.0 del W3C-WAI Creative Commons License
Obra de Associació Catalana per a la Integració del Cec està subjecta a una llicència de Creative Commons