Anar a contingut

MALETA DIDÀCTICA: CONEIXEM EL BRAILLE

Parlem dels sistemes de lectoescriptura


  • Contingut: Sistemes de lectoescriptura
  • Proposta: Activitat proposada per a tres o quatre sessions de treball

Preguntarem als participants en l’activitat què és un sistema de lectoescriptura i quins tipus en coneixen. A partir d’allò que ells diguin, explicarem les diverses tipologies de sistemes de lectoescriptura que hi ha al món: ideogràfics, sil·làbics, alfabètics, mixtos. Podem aprofitar el fet que hi hagi persones que parlen llengües que utilitzen altres sistemes de lectoescriptura per comentar més àmpliament les seves característiques.

Finalment analitzarem el funcionament dels sistemes alfabètics tot centrant-nos en l’alfabet llatí i explicarem que el sistema braille també és un sistema alfabètic, que s’adequa a cada llengua, a cada alfabet, però també s’adapta als sistemes sil·làbics.

El braille es va inventar en francès, en alfabet llatí; per això, en les llengües que usem l’alfabet llatí conservem els mateixos signes per les lletres de la A a la Z, i adaptem altres combinacions per les vocals accentuades o lletres especials, com Ç, W, Ñ... Qualsevol llengua es pot escriure en braille: grec, rus, àrab, japonès, i s’adapta a cada sistema, és a dir, si en àrab l’escriptura és alfabètica, el braille en àrab és alfabètic, si en japonès l’escriptura és sil·làbica, el braille també és sil·làbic; això sí, el braille no pot representar signes ideogràfics i per això en braille japonès sempre s’escriu amb el sistema sil·làbic i no amb l’ideogràfic.

HTML 4.01 Strict vàlid CSS Vàlid! Icona conformitat Nivell Doble-A, W3C-WAI Pautes d’accessibilitat als continguts web 1.0 del W3C-WAI Creative Commons License
Obra de Associació Catalana per a la Integració del Cec està subjecta a una llicència de Creative Commons