Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

Punt i seguit: L’ACIC denuncia els Ferrocarrils de la Generalitat al Consell de Promoció de l’Accessibilitat

Una de les línies de treball de la nostra Associació és la de contribuir a superar totes aquelles barreres que dificulten o impedeixen la mobilitat autònoma i segura de les persones cegues o de baixa visió pels carrers dels pobles o ciutats i, naturalment, en l’ús dels mitjans de transport públic. Sens dubte, per poder realitzar activitats d’estudi, treball, lleure, etc., les persones amb disminució visual utilitzem el transport públic trens, metro, autobusos , per la qual cosa necessitem que aquests transports no presentin problemes d’accessibilitat.

Ja fa cinc anys que vam iniciar contactes amb els responsables dels Ferrocarrils de la Generalitat. En aquelles primeres entrevistes va quedar clar que l’empresa havia començat a treballar en la planificació del procés d’adaptació de les seves instal·lacions i trens per tal d’adequar se als terminis que preveu la legislació vigent en matèria d’accessibilitat. En aquesta línia, la nostra Associació va presentar los un plec de propostes que, segons el nostre parer, eren les més bàsiques i prioritàries. Ja en aquells primers contactes remarcàrem amb claredat que la necessitat més important era la d’instal·lar megafonia a les estacions per tal de poder conèixer la destinació del proper tren (en aquelles estacions on hi circulen trens que van a més d’una destinació).
Amb la posada en funcionament l’any 1996 del Metro del Vallès, que representà un augment molt significatiu en quantitat i en qualitat del servei, s’implementaren algunes mesures de promoció de l’accessibilitat, com ara la col·locació d’ascensors i especialment la posada en funcionament de megafonia interna en els vehicles per anunciar la propera estació. Volem recordar aquí que, davant de les crítiques que es publicaren en alguns mitjans de comunicació sobre la presència d’informació sonora dins dels trens, la nostra Associació va respondre, en clara defensa de la iniciativa de Ferrocarrils de la Generalitat, amb articles publicats també en diversos mitjans de comunicació. El nostre argument era molt senzill: la megafonia dels trens no només satisfeia les necessitats de diversos sectors d’usuaris dels trens com les persones cegues, per exemple que necessiten informació sonora, sinó que també i bàsicament suposava el compliment de normatives vigents en aquest camp.

Més recentment, s’ha realitzat esforços prou importants per tal d’assegurar que la màquina expenedora de bitllets un aparell força complicat fos accessible a tothom, incloent hi els usuaris amb disminució visual.

Malgrat tot, aquella demanda inicial d’instal·lar megafonia a les andanes ha continuat sense materialitzar se. Després d’insistir diverses vegades a través de cartes i entrevistes amb responsables de l’entitat ferroviària i amb un retard immens respecte a allò que ens havien promès, el març de l’any 1998 vam ser convocats a una prova pilot del sistema de megafonia d’estació a Sant Cugat.
La proposta consistia a instal?lar només un punt de megafonia, en un extrem de l’andana que seria la zona reservada per a persones amb disminució i que, per tant, comptaria amb un itinerari de paviment diferent per arribar hi.

La nostra posició va ser clara: és inadmissible que la megafonia estigui situada només en un extrem de l’andana. Entre altres raons, la nostra opinió es fonamenta en les següents:

En primer lloc, considerem que per a les persones amb disminució visual no és necessari comptar amb una zona d’embarcament especial i que, fins i tot, la utilització d’aquesta zona pot comportar dificultats afegides ja que per arribar hi a vegades cal recórrer tota l’andana amb els riscos que això comporta en moments de gran afluència de viatgers, tant per a la persona cega com per als altres usuaris.

En segon lloc, perquè estem convençuts que la megafonia aporta una informació útil no només a les persones cegues sinó a molts altres usuaris que no tenen una disminució visual greu.

El fet que ens indigna profundament és que els responsables dels Ferrocarrils de la Generalitat sostenen com a únic argument per negar se a instal·lar megafonia general a l’estació (vestíbul i andanes, tal i com fan perfectament i des de fa molt de temps a les estacions de RENFE), el fet que els missatges sonors produeixen contaminació acústica i poden molestar els altres viatgers.

Davant d’aquesta argumentació tan peculiar i absurda que prioritza l’opinió purament subjectiva i particular d’algun viatger o d’algun directiu d’aquesta empresa de transports públics per damunt del compliment de la legisslació i de la voluntat de garantir el dret fonamental a la informació d’un col?lectiu d’usuaris, i constatant que no hi ha ni tan sols la voluntat de parlar ne (fa mesos que esperem que se’ns convoqui a participar en una comissió per trobar solució a aquests problemes), no hem tingut més opció que presentar una denúncia per aquest fet al Consell de Promoció de l’accessibilitat, organisme previst al Codi d’Accessibilitat i creat per poder formalitzar protestes sobre aquest tipus de vulneracions dels drets fonamentals de les persones amb discapacitat en matèria d’accessibilitat.

Esperem que ben aviat més val tard que mai la direcció dels Ferrocarrils de la Generalitat entengui que la supressió de barreres de comunicació en el seu àmbit és una prioritat fonamental si volem que els transports públics siguin precisament públics, és a dir, accessibles a tots els ciutadans. Ens produeix una profunda tristesa constatar la manca de voluntat real que manifesten alts responsables d’empreses públiques a l’hora de prendre mesures tècnicament sense cap complicació que contribueixin a fer de la societat catalana una societat que vol superar les barreres que discriminen alguns dels sectors que la composen . Està clar que, malgrat l’existència de lleis, els mateixos organismes directament depenents de la Generalitat de Catalunya no fan un veritable esforç per complir les.

Article següent: Punt i seguit: Noves preguntes al Congrés de Diputats sobre l’accessibilitat a l’estació de Sants

Compartir

  • Compartir a Facebook
  • Compartir a Twitter
  • Compartir a Delicious
  • Compartir a Meneame
  • Enviar per e-mail
  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons