Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

Perspectiva: Insuficiència de les adaptacions per a disminuïts a la línia II del Metro

Durant les darreres festes de la Mercè, va tenir lloc, a Barcelona, la inauguració de les instal•lacions de la nova línia II del Metro. Per la informació que havia trascendit durant la realització de les obres, sabíem que aquesta línia es construïa introduint-hi una sèrie d’elements nous per fer-la accessible a tota MENA d’usuaris, especialment, als disminüits.

Així doncs, pocs dies abans de la inauburació, aprofitant la jornada de ortes obertes, uns quants membres de l’ACIC, acompanyats per alguns responsables de les obres, vam visitar la nova estació d’”Universitat”,amb especial interès per les adaptacions de la línia.

En general, en vam surtir amb la impressió que el disseny global de l’estació assolirà l’objectiu de comoditat i seguretat per als viatgers, que hom hi pretenia: un element important i innovador és l’existència d’ascensors que faciliten l’accés al Metro, especialment al col•lectiu de disminuïts físics que, fins ara, no hi podien accedir de cap manera. D’altres adaptacions especialment pensades per als deficients visuals són:

- - Numeració en relleu de les botoneres i informació sonora als ascensors
- - Senyalització de les vores de les andanes amb franges de textura i color contrastats
- - Itineraris diferenciats, mitjançant línies de paviment de textures diferents detectables pels peus o el bastó, que permeten la orientació dins de l’estació (i que porten, per exemple, de les escales a les taqilles o d’aquí a les andanes).

Ben aviat vam adonar-nos que aquests itineraris presentaven problemes: la nostra opinió -evidentment fonamentada exclusivament en la pròpia experiència i basada en un coneixement molt superficial de les instal•lacions- és que, si bé és fácil detectar i seguir, amb l’ajuda del bastò, les línies marcades a terra, és molt difícil distinguir-hi les diverses textures que pretenen aportar informacions diferenciades (camí d’entrada, camí de sortida, Canvi de direcció…), ja que són massa similars per poder ser desxifrades amb els peus calçats.

Aquesta constatació ens va decebre molt, però encara ens va decebre més l’actitud dels responsables de l’obra, els quals pretenien que valoréssim la utilitat i adequació d’aquests itineraris un cop instal•lats en totes les estacions.

Ens qüestionem com es possible que una entitat pública no s’assessori amb personal especialitzat abans de fer una gran inversió en qualsevol aspecte d’accessibilitat. ¿Pot ser la resposta a aquest interrogant que, quan hom fa projectes d’accessibilitat, no sempre hi ha un interès real en la millor adequació del servei a les necessitats dels disminuïts, sinó, sobretot, en l’efecte propagandístic que aquestes adaptacions reportaran?

En la Nostra opinió és molt greu i perillós el fet que, en el camp de l’accessibilitat, es treballi sense rigor, és a dir, sense consultar -com ens consta que ha succeït en aquest cas- tècnics especialistas en la matèria. Aquesta actitud fomenta, d’una banda el desconcert entre els disminuïts (que acabaran desconfiant d’unes adaptacions que no els resulten útils) i de l’altra, el desinterès de les institucions que han de promoure les obres d’accessibilitat (que gasten els seus pressupostos en obres mal fetes, no susceptibles de modificació).

Creiem que la realització d’adaptacions per a disminuíts és un tema molt complex, que requereix el treball continuat d’especialistes i una gran dosi d’experimentació (factors que no són apreciables en les adaptacions de la línia II.

Abans d’acabar, volem deixar constància d’uns altres dos aspectes, importants per als deficients visuals, que tampoc no han estat tinguts en compte: la manca de contrast en la retolació i l’absència de rètols en sistema Braille i d’informació sonora en les m’aquines expenedores de bitllets.

Totes aquestes reflexions
Les vam fer arribar als mitjans de comunicació,a través d’una carta que va obtenir un cert ressò en alguna emissora de ràdio.

Article anterior: Perspectiva: semàfors Acústics a TerrassaArticle següent: Perspectiva: Propostes per a un programa electoral, dirigides a fomentar la integració

Compartir

  • Compartir a Facebook
  • Compartir a Twitter
  • Compartir a Delicious
  • Compartir a Meneame
  • Enviar per e-mail
  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons

Col·laboració en el disseny web: OBVIUS3