Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

Perspectiva: Algunes reflexions a l’entorn de l’adequació de l’estació de Sants per a l’ús de les persones amb disminució

Cap al març de l’any 1994,la Comissió d’Accessibilitat de l’ACIC va mantenir una entrevista amb Melchor García ,arquitecte tècnic encarregat dels proyectes d’accessibilitat i supressió de barreres arqitectòniques de RENFE,en el transcurs de la qual ens va informar de l’elaboració d’un projecte d’adequació de l’estació de Sants a les necessitats dels usuaris amb deficiències visuals. Aquest projecte estava totalment centrat en la ubicació dins de l’estació d’una sèrie d’intercomunicadors que, activats mitjançant un comandament a distància, haurien d’informar l’usuari sobre la seva localització i la manera d’accedir a les diferents instal•lacions de l’estació, així com de posar-lo en contacte amb l’oficina d’atenció al viatger, si aquest ho desitjava.

Durant l’entrevista, vam manifestar les nostres reserves en relació a la utilitat de la informació que aquesta MENA d’aparells podia proporcionar, donat que aquests sistemes d’orientació estan poc experimentats, i vam comentar que, en conseqüència, caldria provar-los abans de fer-hi grans Inversions. La Nostra recomanació al Sr. García va ser en el sentit de demanar assessorament als tècnics de rehabilitació bàsica de l’ONCE. A banda, vam comprometre’ns a elaborar un projecte d’adaptació de l’estació, que recollís totes les necessitats dels usuaris deficients visuals, i, alhora, vam oferir-li la Nostra col•laboració en tots aquells aspectes que fossin al nostre abast. Ens vam quedar molt sorpresos quan, al juliol de l’any 95, al presentar al Sr. García el projecte que havíem elaborat -i que no ens havíem afanyat a fer-li arribar perquè no crèiem viable a curt Termini la proposta dels intercomunicadors-, se’ns va informar que la seva idea primera tirava endavant.

Ens preocupa l’actitud irresponsable que RENFE ha demostrat, no només pel fet de no haver recorregut a l’ajuda dels especialistes en la matèria (tècnics de l’ONCE) fins haver completat la instal•lació dels apareills (ens consta), sinó també perquè, en un moment en què hom comença a treballar el tema de les adaptacions per a deficients visuals de locals públics, és delicat -si no contraproduent- de fer una inversió tan elevada en un material no avaluat técnicament ni experimentat en la pràctica,ja que es pot generar confusió en un ámbito tant poc conegut com aquest: Quant de temps quedará aparcat per a RENFE el tema de l’accessibilitat, si la solució adoptada es demostra poc eficient?, quina repercusió pot tenir un fracàs en la predisposició d’altres entitats a abordar la qüestió? Per tot això, hem fet arribar la Nostra opinió sobre el tema a Mercè Sala, presidenta de RENFE, tot adreçant-li el nostre projecte d’adaptació de l’estació de Sants. En la resposta que ens ha remès, la Sra. Sala justifica l’actuació de RENFE en aquest afer. La justificació no ens ha semblat plenament satisfactòria, opinió que hem decidit de comunicar-li en una nova carta.

I, des d’aquí, demanem a les institucions implicades i als seus representants que, davant d’un afer tan complex i que no admet improvisacions, sol•licitin assessorament a organismes especialitzats(com el CRID o l’ONCE)avans d’endegar qualsevol projecte relacionat amb l’accessibilitat dels deficients visuals. Cal treballar amb rigor si de veritat es vol anar endavant en qualsevol matèria, però especialment en una de tan poc experimentada i que, a més, afecta la seguretat i l’autonomia de les persones.

Article anterior: Perspectiva: Iberia discrimina les persones amb disminucióArticle següent: Perspectiva: semàfors Acústics a Terrassa

Compartir

  • Compartir a Facebook
  • Compartir a Twitter
  • Compartir a Delicious
  • Compartir a Meneame
  • Enviar per e-mail
  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons

Col·laboració en el disseny web: OBVIUS3