Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

  • Inici >
  • Agenda cultural >
  • #MeetTheWorld, projecte de difusió del patrimoni històric i cultural a través d’audiodescripcions

Recomanem: #MeetTheWorld, projecte de difusió del patrimoni històric i cultural a través d’audiodescripcions

  • Lloc: Xarxes socials
  • Data: 31/07/2020 - 20/09/2020
  • Mesures accessibilitat:Audiodescripció

L’ACPA (Associació Catalana per la Promoció de l’Accessibilitat
) participa en #MeetTheWorld, #MeetArt, #MeetPeople, un projecte de difusió del patrimoni històric i cultural amb dues entitats de Polònia i d’Itàlia. #MeetTheWorld, # MeetArt, #MeetPeople és un projecte que consisteix a elaborar explicacions sobre indrets, obres artístiques o personatges rellevants d’arreu del món a través de la tècnica de l’audiodescripció. Cada associació elabora diverses descripcions que es trauiran a l’anglès i a les llengües de cada país. Les descripcions es difonen mitjançant les xarxes socials i estan disponibles al lloc web de l’ACPA. Les entitats que participen en el projecte són la fundació polonesa Siódmy Zmysł (en anglès, Seventh Sense Foundation , impulsora de la iniciativa, i l’associació italiana Poiesis, amb el suport de la Zurich Foundation.

El Temple de Debod a Madrid

Avui ens acostarem a un lloc molt especial de la ciutat de Madrid, situat a pocs metres de la plaça d’Espanya, el Temple de Debod. Va ser un regal d’Egipte a Espanya per haver ajudat a rescatar els temples de Núbia quan
es va construir la presa d’Asuan. No obstant això, algunes veus crítiques consideren que Espanya hauria de retornar el Temple a Egipte. Es tracta d’un
temple rectangular, de 10 metres d’amplada per uns 5 d’alçada, precedit per dos arcs rectilinis que porten fins a l’entrada. Està construït en grans pedres
grisenques rectangulars sobre una plataforma envoltada d’un petit estany d’aigües tranquil·les que simula el riu Nil. El temple, que s’eleva sobre un pujol,
ha guanyat popularitat gràcies al mirador que té a l’esquena, que mostra el Palau Reial i la Catedral de la Almudena i, a més a més, permet de veure les
postes de sol, les quals tenyeixen els blocs de pedra de la construcció de càlids colors cítrics.
El temple es va començar a construir fa 2200 anys a la Baixa Nubia. La construcció va experimentar modificacions durant els 200 anys següents, al llarg
dels regnats de diferents reis i faraons egipcis, i també més endavant, sota el domini romà. Va arribar a Espanya el 1968 carregat en vaixells des del
Port d’Alexandria fins a València i, després, es va transportar en camions fins a la capital. No obstant això, el Temple no es va inaugurar fins el 1972,
quan l’equip d’arqueòlegs va aconseguir reconstruir pedra a pedra aquest gran trencaclosques. El temple s’orienta, com a la seva localització original,
d’est a oest. Dues grans llindes, arcs conformats per un cos horitzontal que descansa sobre dos pilars robusts, s’aixequen arrengleratsdavant de la porta
principal. La plataforma on s’eleven aquestes llindes està envoltada per un estany que reflecteix els grans blocs de pedra.
La figura del Temple, que mira cap a la ciutat, es retalla contra el cel. Es tracta d’un edifici rectangular amb un cos adossat al seu costat esquerre.
La seva façana està formada per un mur de intercolumnis o mur de cortina, és a dir, un mur que arriba fins a la meitat de la façana sobre el qual s’eleven
quatre columnes de capitells florals fins a la part superior. Al centre hi ha la porta que duu a l’interior de l’edifici. Una vegada dins, el vestíbul
permet l’accés a diverses estances: la Capella de Adijalamani, dedicada als déus Isis i Amon de Debod; un segon vestíbul i un Santuari, la part més sagrada
de tot el temple, amb dues capelles laterals, la Capella Nord i Sud, dedicades a divinitats secundàries. Algunes de les estances estan cobertes de relleus
que descriuen ofrenes als déus de faraons i emperadors. El cos adossat al Temple rep el nom de mammisi o capella de naixement, i és un espai dedicat als
rituals relacionats amb la concepció i el naixement de la parella de déus als quals es dedica el Temple. Els nombrosos visitants que s’hi apleguen s’asseuen
als bancs que es distribueixen a l’estança, envoltant la impressionant escultura egípcia que presideix la sala.

Compartir

  • Compartir a Facebook
  • Compartir a Twitter
  • Compartir a Delicious
  • Compartir a Meneame
  • Enviar per e-mail
  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons