Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

  • Inici >
  • Agenda cultural >
  • El Modernisme i les flors. De la natura a l’arquitectura. Recursos tàctils, audiovisuals i olfactius. A Canet de Mar

Exposició temporal accessible: El Modernisme i les flors. De la natura a l’arquitectura. Recursos tàctils, audiovisuals i olfactius. A Canet de Mar

  • Lloc: Casa museu Domenech i Muntaner de Canet
  • Adreça: Xamfrà rieres Buscarons i Gavarra - Canet de mar
  • Data: 27/06/2020 - 18/08/2020
  • Web de l’esdeveniment: http://www.casamuseu.canetdemar.org
  • Mesures accessibilitat:AudiodescripcióBrailleElements tàctilsMacrocaràcters o ajudes òptiques

Entre finals del segle XIX i començaments del segle xx, la natura va ser el principal llibre d’inspiració del Modernisme. S’hi van inspirar arquitectes, pintors, decoradors, obradors i indústries artístiques.
Aquesta exposició mostra com la flora, en particular, va esdevenir un dels repertoris per excel·lència de l’arquitectura modernista, la qual va arribar a establir un veritable diàleg amb el món vegetal a través de les arts decoratives.

Accessibilitat visual:

  • -Recursos tàctils en tot el recorregut acompanyats en ocasions amb recursos olfactius.
  • -Dossier amb els textos en braille acompanyats de làmines amb relleu.
  • -Audioguia descriptiva consultable a través de codis QR.

Es poden sol·licitar visites guiades a l’exposició i també al museu, que compta amb recursos d’accessibilitat per a la seva exposició permanent.
 

Accessibilitat de la Casa Lluís Domènech i Montaner

(
Lluís Domènech i Montaner 1849 -1923), arquitecte i impulsor del Modernisme arquitectònic, tingué la ferma voluntat de modernitzar el país i recuperar la cultura catalana. Fou un artista innovador per la incorporació d’un nou llenguatge arquitectònic, pel domini de la corba sobre la recta, per la riquesa ornamental i per la integració de totes les arts. Dissenyà obres universals de l’arquitectura, però el seu llegat va més enllà i deixà empremta en l’art, la història, la política i la cultura catalana.

Un bust de Domènech i Montaner i la seva signatura-segell en relleu, com element per conèixer-ne les faccions i apropar-se a la seva dimensió humana.
La Mirada Tàctil ens permet descobrir els seus trets físics a partir d’un bust, esculpit per Eusebi Arnau en el  1921, on ens mostra un Lluís Domènech i Montaner madur i serè, de posat seriós i tímid. El seu gendre, Francesc Guàrdia, comentava: "tenia un cor de noi i el seu major plaer era veure, gaudir dels seus fills i néts i, en les festes tradicionals, ajuntar-los tots a taula". També podem descobrir la seva rubrica segell, com  elements personal, amb les inicials: L,D,M en forma d’escut
 
Elements ceràmics
La ceràmica Els elements decoratius, com els vitralls, la pedra esculpida, la forja i, sobretot, els revestiments ceràmics, esdevenen determinants per atribuir-li aquest caràcter modernista a un edifici

Domènech i Montaner dedicà bona part del seu esforç en la recerca d’elements ceràmics per embellir els edificis. Abunden els temes florals i la combinació de trencadís, rajoles planes i amb volums, vidrades i policromades.

A Canet de Mar, destaquen obres com l’Ateneu Canetenc, la casa Roura, la reforma del castell de Santa Florentina), la casa Domènech  i el panteó Font Montaner.

Podem descobrir el tacte de les escates de ceràmica vidrades amb formes florals  de la cúpula de la casa Roura i els botons florals envernissats i bescuitat

Projecte de la bocana del Palau. El projecte
Apassionat i polifacètic, Domènech i Montaner projectava els edificis fins a l’últim detall i els construïa dirigint un equip d’artesans.
El Palau de la Música Catalana (1905-1908) reuneix l’essència del Modernisme, un veritable compromís entre les arts aplicades i l’arquitectura.
A la sala de concerts del Palau de la Música Catalana, Domènech i Montaner va concebre el projecte de la boca de l’escenari com una gran escultura, que simbolitza la unió de la música catalana amb la música més universal.

El projecte
L’esbós del projecte de la boca de l’escenari del Palau de la Música Catalana, reuneix l’essència del Modernisme, un veritable compromís entre les arts aplicades, l’arquitectura simbòlica.
L’obertura exterior és en forma d’arc decorat. A les bases d’ambdós costats trobem una corona floral. A l’esquerra, es representa una al·legoria de la música popular catalana, amb tres noies amb ornaments florals. Aquests motius simbolitzen la cançó " Les Flors del Maig", popularitzada per Anselm Clavé.
El tronc de l’arbre culmina amb un bust del compositor ( relleu positiu i llis), com a impulsor del moviment coral a Catalunya. La capçada de l’arbre simbolitza la seva radiació musical.

La maqueta de Pablo Gargallo
Per acabar, es presenta una copia de la maqueta del mateix escenari del palau, realitzada per l’escultor Pablo Gargallo, com element tàctil per a fer més comprensible els motius simbòlics dissenyats pel propi Domènech i Montaner com la personalització de la música clàssica amb un bust de L.v. Beethoven.
I uns pilars dònics, d’on sorgeix una representació de les valquiries de R.Warner

Casa museu Lluís Doménech i Montaner
Xamfrà rieres Buscarons i Gavarra
Canet de Mar
Tel 937 954 615
canetmuseu@canetdemar.cat

www.casamuseu.canetdemar.org

  • Organitza: Diputació de Barcelona

Compartir

  • Compartir a Facebook
  • Compartir a Twitter
  • Compartir a Delicious
  • Compartir a Meneame
  • Enviar per e-mail
  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons