Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

RENFE: accessibilitat a estacions, trens, web, etc.

Accessibilitat a les andanes de RENFE

Protecció dels sota-escales de l’estació de Sants

En reiterades ocasions i al llarg de més de set anys, l’ACIC va sol•licitar el cobriment dels sotaescales de les andanes de l’estació de Sants perquè constituïen un perill per a les persones cegues que s’hi desplaçaven, ja que representaven un obstacle aeri que no es podia detectar amb el bastó.
Els responsables de RENFE amb els quals vam contactar es van comprometre en diverses ocasions a resoldre el problema, però la solució no s’arribava a produir.
Davant la falta de resposta, el 7 d’abril del 2002, vam fer una acció reivindicativa a l’Estació de Sants, que va consistir a recobrir alguns sotaescales amb paper d’embalar de colors en els quals es podien llegir els eslògans:«Perquè mantenir un perill que es pot evitar» i«Fins quan haurem d’anar amb casc per l’Estació de Sants?».
Els participants a l’acció anàvem amb casc per evidenciar el perill de rebre cops al cap que suposaven els sotaescales. Així mateix, vam repartir unes octavetes que explicaven el problema als viatgers que hi havia a l’estació. Finalment, vam presentar diverses reclamacions a les oficines de RENFE en relació amb el problema dels sotaescales.

Aquesta accció va tenir força ressò tant a la premsa escrita com a la ràdio i a la televisió. Podeu veure una notícia del Periódico de Catalunya recollint la protesta.
I la notícia apareguda a TV3

Després de l’acció, RENFE es va tornar a comprometre a resoldre el problema i, al cap d’un any, l’abril del 2003, la solució, finalment, es va començar a implementar. Va consistir a situar unes barres i unes plataformes de recolzament sota els sotaescales per tal d’impedir el pas per les zones on hi podia haver perill. Aquesta solució es va valorar molt positivament si bé considerem que aquest problema s’hauria d’haver resolt molt abans ja que es tractava d’un perill important que podia evitar-se amb mesures que no suposaven gaire complexitat.

Cal remarcar que amb els canvis realitzats a l’Estació de Sants quan s’hi va introduir l’AVE, l’estructura de les andanes va canviar i el problema dels sotaescales es va resoldre adequadament des de l’inici, si bé no de la mateixa manera que s’havia implementat uns anys abans.

Manca d’accessibilitat a les màquines expenedores

Les màquines expenedores de bitllets de Ferrocarrils de la Generalitat i les de metro tenen indicacions en Braille i també un sistema de navegació per veu que permet escoltar les instruccions per comprar-los autònomament. En canvi, les de RENFE tenen rètols en Braille però cap sistema que ens permeti obtenir els títols sense ajut visual. Cada cop hi ha més estacions de RENFE que tanquen les guixetes i per tant manca personal que pugui ajudar-nos en aquesta qüestió.
per aquest motiu, l’any 2006 ens vem adreçar a alguns partits polítics i Iniciativa per catalunya va fer una pregunta al Congrés al desembre d’aquell mateix any.
La resposta de la cambra i la de RENFE, que no pensava incloure sistemes d’accessibilitat en aquell moment, van provocar que duguéssim a terme una acció de protesta a l’estació de Sants.
Vam cobrir les màquines amb cartells que contenien lemes com:

  • "Les màquines de RENFE estan fora de servei per a les personess cegues"
  • "Fins quan ens seguiran enganyant?"
  • i "No n’hi ha prou amb el Braille, calen més adaptacions"

a continuació podeu veure el video del telenotícies en el que apareix l’acció de protesta.

  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons