Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

Discriminacions al transport aeri

Les persones amb discapacitat sofreixen discriminació en l’ús del transport aeri perquè les companyies aèries tenen polítiques discrecionals absolutament dispars i discriminatòries respecte a aquests col·lectius, tant en la possibilitat de denegació d’embarcament, com en l’exigència d’acompanyant, la ubicació dins de l’avió d’aquestes persones, etc., emparant-se injustificadament en raons de seguretat.

Aquesta discriminació ja la vam fer palesa l’any 1995. La vam basar, sobretot en les companyies Iberia i Aviaco.
En trobareu la informació a l’article Iberia discrimina les persones amb disccapacitat visual" publicat a la nostra revista El setè punt, l’any 1995.

Aquell mateix any, Com a Associació vam denunciar el problema en una carta pública, recollida per alguns mitjans de comunicació. Cal destacar-ne l’article publicat pel diari ”El Periódico", els debat s radiofònics a Onda-Rambla i a COM-rádio, en què vam participar, i el reportatge de TV3 en el que es mencionava també aquesta qüestió.


Aquest fet inclús ens va afectar a l’hora de fer un viatge a París l’any 2007 per celebrar el el 15è aniversari de l’ACIC ja que, pel fet de ser 14 persones cegues i 3 de vidents, no vem poder agaffar un vol i vem haver d’optar pel tren.
Però no només ha succeít a la nostra entitat. diverses persones properes, socis i persones amb discapacitat d’arreu, s’han trobat amb aquesta problemàtica.

La normativa comunitària i espanyola permet aquest marge de discrecionalitat. Hem de parlar de dos tipus de limitacions importants: la possibilitat de denegació d’embarcament i la possibilitat d’exigència d’acompanyant durant el vol.

L’article 3 del Reglament (CE) 1107/2006, del Parlament Europeu i del Consell, de 5 de juliol de 2006, sobre els drets de les persones amb discapacitat o mobilitat reduïda en el transport aeri, estableix la prohibició de denegació d’embarcament a les persones amb discapacitat.
Tanmateix, l’article 4 d’aquest Reglament estableix dues excepcions a aquesta regla general. Les companyies aèries podran denegar l’embarcament o la reserva per raó de discapacitat en els supòsits següents:

  • En compliment dels requisits de seguretat establerts mitjançant la legislació internacional, comunitària o nacional, o dels requisits establerts per l’autoritat que va emetre el certificat de l’operador a la companyia aèria en qüestióSi les dimensions de l’aeronau o les seves portes impossibiliten físicament l’embarcament o transport de la persona amb discapacitat o mobilitat reduïda. A més, podran exigir que una persona amb discapacitat o mobilitat reduïda vagi acompanyada per una altra persona capaç de facilitar-li l’assistència necessària.

La normativa espanyola (Reial decret 1544/2007, de 23 de novembre, pel qual es regulen les condicions bàsiques d’accessibilitat i no discriminació per a l’accés i utilització de les opcions de transport per a persones amb discapacitat en el seu article 4 i a l’annex III; i la llei 1/2011 que estableix el Programa de seguretat aèria) no introdueix modificacions essencials referent a això, excepte la modificació de l’art. 37 de la Llei de seguretat aèria, que obliga les companyies aèries a informar de les causes de la cancel•lació o el retard del vol, així com dels drets que assisteixen als passatgers afectats. Aquesta informació, que haurà de ser veraç i precisa, serà oferta per les companyies de manera immediata, sense necessitat que els sigui requerida pels passatgers després de tenir coneixement de les circumstàncies que concorrin.

El resultat de tot això és que cada companyia estableix aleatòriament i discrecionalment els seus propis criteris. La situació s’agreuja quan viatja un grup de persones amb discapacitat. En aquest cas, les possibilitats de denegació són variables. En general, no es permeten més de quatre persones cegues sense acompanyant en un vol.

Des de l’ACIC, el maig del 2010, amb motiu de la nostra visita al Parlament Europeu, vam adreçar un document a diversos grups polítics d’aquest òrgan denunciant aquesta situació i reclamant una reforma de l’esmentat Reglament en el sentit següent:

  • Eliminar la possibilitat de limitació del nombre de passatgers amb discapacitat en un vol.
  • Restringir la possibilitat que una companyia aèria exigeixi un acompanyant a una persona amb discapacitat.
  • Establir normes que eliminin les restriccions d’ocupar certs seients i que persones amb discapacitat puguin ocupar seients contigus, pràctiques que són utilitzades per companyies aèries amb criteris i normes diferents a l’interior de l’avió.

Des de l’ACIC hem denunciat davant les institucions europees aquesta situació.

Compartir

  • Compartir a Facebook
  • Compartir a Twitter
  • Compartir a Delicious
  • Compartir a Meneame
  • Enviar per e-mail
  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons