Associació Catalana per a la Integració del Cec

Sou aquí:

Accessibilitat al transport

Ja l’any 1996, l’ACIC va el·laborar El manifest sobre l’adequació de les adaptacions per a persones amb disminució visual en matèria de transports, que va ser publicat al número 2 de la revista el Setè punt, i que continua sent vigent gairebé en la seva totalitat.

En l’àmbit d’accessibilitat al transport, al llarg d’aquests anys l’acic ha treballat en aquestes qüestions:


Protecció dels sota-escales de l’estació de Sants

En reiterades ocasions i al llarg de més de set anys, l’ACIC va sol•licitar el cobriment dels sotaescales de les andanes de l’estació de Sants perquè constituïen un perill per a les persones cegues que s’hi desplaçaven, ja que representaven un obstacle aeri que no es podia detectar amb el bastó.

Els responsables de RENFE amb els quals vam contactar es van comprometre en diverses ocasions a resoldre el problema, però la solució no s’arribava a produir.

Davant la falta de resposta, el 7 d’abril del 2002, vam fer una acció reivindicativa a l’Estació de Sants, que va consistir a recobrir alguns sotaescales amb paper d’embalar de colors en els quals es podien llegir els eslògans:
«Perquè mantenir un perill que es pot evitar» i
«Fins quan haurem d’anar amb casc per l’Estació de Sants?».
Cal remarcar també que els participants a l’acció anàvem amb casc per evidenciar el perill de rebre cops al cap que suposaven els sotaescales.
Així mateix, vam repartir unes octavetes que explicaven el problema als viatgers que hi havia a l’estació.
Finalment, vam presentar diverses reclamacions a les oficines de RENFE en relació amb el problema dels sotaescales.

Aquesta accció va tenir força ressò tant a la premsa escrita com a la ràdio i a la televisió. Podeu veure una notícia del Periódico de Catalunya recollint la protesta.


Després de l’acció, RENFE es va tornar a comprometre a resoldre el problema i, al cap d’un any, l’abril del 2003, la solució, finalment, es va començar a implementar.
Va consistir a situar unes barres i unes plataformes de recolzament sota els sotaescales per tal d’impedir el pas per les zones on hi podia haver perill.
Aquesta solució es va valorar molt positivament si bé considerem que aquest problema s’hauria d’haver resolt molt abans ja que es tractava d’un perill important que podia evitar-se amb mesures que no suposaven gaire complexitat.

Cal remarcar que amb els canvis realitzats a l’Estació de Sants quan s’hi va introduir l’AVE, l’estructura de les andanes va canviar i el problema dels sotaescales es va resoldre adequadament des de l’inici, si bé no de la mateixa manera que s’havia implementat uns anys abans.


Andanes de les línies 9 i 10 del metro

El 15 de Desembre de 2009, l’ACIC va denunciar en la premsa la perillositat del diseny de les parets laterals de les andanes de la línia 9 i 10 del metro de Barcelona, que per la seva inclinació, suposen un obstacle aeri i representen un perill per a les persones cegues.

Podeu veure més informació sobre l’acció en aquesta notícia del diari 20 minutos.

Megafonia del metro de Barcelona

Vam sol·licitar la implantació de megafonia a la Línia 4 del Metro de Barcelona. També s’han formulat queixes quan de forma reiterada, hi ha hagut deficiències en la megafonia de les diferents línies.

Participació en les proves per reimplantar els tramvies de Barcelona

Cap a finals de la dècada dels noranta del segle passat, es van tornar a introduir els tramvies a Barcelona com a mitjà de transport habitual.

Abans que comencessin a funcionar regularment, alguns representants de l’ACIC vam realitzar diverses visites per donar la nostra opinió sobre diversos models de vehicle que es van provar, sobre la senyalització de les vies i sobre les marques que es preveia utilitzar per senyalitzar els passos de vianants que creuaven les vies.

A partir de les nostres aportacions, es va modificar la textura de les marques que indicaven la proximitat de les vies per tal que fossin més fàcilment detectables.

Guia d’autobusos en braille

A proposta de l’ACIC i amb la col·laboració de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de Barcelona, es van realitzar dues edicions en braille de la guia d’autobusos de Barcelona. Desafortunadament peró, per decisió municipal no s’han fet més edicions, i actualment la guia ja está totalment desactualitzada.
Imatge de la guia d’autobusos en Braille

Megafonia dels autobusos

Una de les reivindicacions més importants de la nostra associació en aquest àmbit, ha estat demanar la implementació d’informació sonora a l’interior dels autobusos, per tal de saber les parades que realitzen, així com un avís a les parades per a conèixer quin autobús hi arriba.

Aquest sistema es va començar a implantar al 2009, i malgrat que hi ha hagut millores en la veu que anuncia les parades, encara presenta deficiències importants que en la majoria dels casos, fan inútil el sistema.

Des de l’ACIC, vam elaborar i enviar als responsables de TMB al juliol de 2012, un document denunciant la situació.

A l’abril de 2013, vam remetre diverses cartes adjuntant aquet mateix document, tan al Regidor de Transports i President de TMB, Sr. Forn, com a diversos responsables de TMB.

Després d’una serie de reunions mantingudas amb diversos responsables, (concretament amb el regidor Freixedes de Movilitat en Juliol de 2013, i amb el tinent d’alcalde i president de TMB Sr. Joaquim Forn a finals de Setembre de 2013), es veu una voluntad de compromis de TMB per resoldre els problemes denunciats a la megafonia.

En una reunió dirigida per la regidora Irma Rognhoni, presidenta del IMPD. el mes d’Desembre de 2013, els responsables de TMB van presentar els resultats d’un informe oficial elaborat per TMB d’avaluació de la megafonia, i van reconeixer la realitat de les nostres denuncies.

Es van comprometre a efectuar millores a la megafonia en una línia concreta de bus, per pendre-la com a model a seguir per a la implantació de les millores, una vegada siguin validades per les entitats de la discapacitat visual, a tota la xarxa.

Senyalització de parades d’autobús

L’acic va participar en proves d’usuaris per a la instal·lació de marques podotàctils de goma per senyalitzar les parades d’autobús de Barcelona i facilitar-ne la localització per part de persones cegues.

Actualment, aquestes marques s’estan substituint per senyalització amb un paviment estriat, molt similar a l’utilitzat per als passos de vianants.

Des de l’ACIC hem manifestat en diverses ocasions que la senyalització hauria de fer-se amb marques diferents, per evitar confusions que poden resultar molt perilloses.

Compartir

  • Compartir a Facebook
  • Compartir a Twitter
  • Compartir a Delicious
  • Compartir a Meneame
  • Enviar per e-mail
  • XHTML 1.0 Strict vàlid
  • CSS Vàlid
  • RSS vàlid
  • nivell doble-A de conformitat, pautes d’accessibilitat als continguts web 2.0 del           W3C WAI

Creative Commons License Obra de l’Associació Catalana per a la Integració del Cec subjecta a una llicència de Creative Commons

Col·laboració en el disseny web: OBVIUS3